Мій досвід



                                                         МІй досвід роботи

  Тема досвіду: « Впровадження біоадекватної методики в початковій школі як засіб формування ключових компетентностей»

Автор досвіду:
Коровкіна Альона Олегівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Провідна наукова ідея:
Розробка та впровадження моделі біоадекватної методики в початковійшколі як засіб формування ключових компетентностей.

Актуальність досвіду:

·                         посилення інформаційного змісту та емоційного збагачення  
        сприймання, мислення і почуттів учнів;
·                         усвідомлення важливості здорового способу життя 
        підростаючого покоління;
· можливість системного викладання знань у нових органічних          взаємозв’язках;
· формування здоров’язберігаючої компетентності учнів;
·      формування системи цінностей, які допомагають пізнати себе
        як людину, як особистість, як суб’єкта відношень із Світом;
·                         можливість формування в учнів якісно нових знань, що
         характеризуються вищим рівнем  мислення, динамічністю   
        застосування в нових ситуаціях, підвищення їх дієвості й
        систематичності;
· стимулювання пізнавальної самостійності, творчої активності          та ініціативи учнів.

    Ноосфера – новий еволюційний стан біосфери.. Нооферне мислення – цілісне мислення. Практичні вправи на розуміння понять: «цілісне мислення», «мислеформа». В концепції ноосферної освіти ( за Н.В. Маслової) обґрунтована біоадекватна методика викладання навчальних дисциплін. Задачі та мета методи ноосферної освіти. За формою ця методика релаксаційно – активна. В інноваційному викладанні у наочності ( таблиці, образони, зошити) з’явилася нова функція – управління пізнавальною діяльністю учня через апарат емоцій.
   Метою ноосферної освіти є мотивація гармонійного, цілісного, екологічно здорового типу мислення, заснованому на усвідомленому сукупному володінні логічним та образним мисленням. Це той тип мислення, який дає людині цілісну картину світу та здатний бути інструментом рішення глобальних проблем у період переходу до ноосферного розвитку суспільства. Методика пропонує використовувати всі органи почуттів в процесі пізнання: слуховий, зоровий, тактильний, смаковий, органу нюху. Одна з головних відмінностей методики ноосферної освіти - чергування роботи правої і лівої півкулі.
Етапи уроку за ноосферною технологією:
I етап - сенсорно - моторний ( почуттєвий);
II етап - символьний;
III етап - логічний;
IV етап - лінгвістичний.
На І етапі під час релаксації інформація поступає в праву півкулю, почуттєву. Учень в стані розслаблення, відпочиває логічна ліва півкуля. На знайомий позитивний образ, який учень уявляє, наноситься голосом учителя інформація нового матеріалу. В процесі пізнання співпрацюють дух, душа, тіло, знімаються стреси.
На II символьному етапі учень малює образ на папері і наносить на ньому інформацію, це активна фаза, коли ліва півкуля обробляє почуттєву. Інформація позначає на папері форму, розмір тощо.
III і ІV етапи  відпрацьовані методично давно. Це вправи, читання, розв'язування задач на III, логічному етапі;  ІV етап - лінгвістичний - формування правил, висновки. Знання, отримані на таких уроках, легко відтворюються після довготривалого часу.
     Ноосферна концепція сучасної безперервної освіти. Проблеми теорії і практики ноосферної освіти в Україні
 Ноосферна технологія. Щоб зрозуміти її сутність, треба з’ясувати, що таке: ноосфера , цілісне мислення.
         Ми живемо в єдиному енерго - інформаційному просторі, в єдиному полі Землі, Всесвіту. Цей простір, це поле називається ноосфера.
         Вперше термін «ноосфера» використав В.А.Вернадський. « Біосфера, перероблена антропосферою, народжує ноосферу: результат творчості людини…», «ментальна і духовна оболонка Землі» - так говорив Вернадський.
         Сьогодні великий вчений сучасності Б.А. Астафьєв в своїй праці «Основи мировоздания» ( М. 2002), дає таке визначення ноосфери: «Ноосфера ( греч. noos – ум, разум, sphaira – шар) – новий еволюційний стан біосфери, який включає Тонкі світи, еволюційно взаємопов’язані з розумною чи нерозумною діяльністю людини».   «Ноосфера – це взагалі все…».  – говорить про це не містик, не священик і не поет, говорить вчений, який оперує науковими методами дослідження, математично відкрив геном світу.
         Нам сьогодні важливо відчувати, що саме ми, кожен з нас і завжди приймає участь у формуванні даного шару, який серйозно впливає на життя планети в цілому. Кожен у відповіді за кожного, все у всьому… наші світлі думки, добрі почуття, благодатні справи проникають у вигляді вібрацій в ноосферний простір Землі, складають базу можливостей для ідей, бажань, вчинків мільйонів людей, і які зараз живуть, і наших потомків.
         Якість ноосфери, її творчі созідальні можливості, тісно зв’язані з роботою нашого мозку.
      На 2,5 тисяча років людство «застрягло» в методах пізнання, пропонованих Аристотелем. Склалася так звана «блокіровка Аристотеля». Вибір такого мислення привів до надмірного розвитку лівої півкулі головного мозку. А роботу правої півкулі зробив недостатньою.
          Така направленість мислення привела до цілого ряду кризів сучасності.  Глобальні проблеми були сформульовані в 70-і роки 20-го століття Римським Клубом. Це означало - закінчення того варіанту розвитку, який був пропонований Аристотелем в 4 ст. до н.е. і сьогодні треба вибирати новий варіант.
         Ноосферна наука – один з таких варіантів. Суть її – погляд на світ, природу, суспільство, як на цілісну, взаємопов’язану систему; і нове місце людини в цій системі. Не як «царя природи», якому все повинно служити, а як сотворця, який може реально впливати на Ціле, відчуваючи це Ціле. З акцентом на моральний, етичний, духовний рівень.
         Ноосферне мислення – цілісне мислення. Перевага  як правої, так і лівої півкулі в процесі мислення – не утворюють потрібної гармонії. Тільки складена робота обох півкуль. Цілісний спосіб мислення, необхідні людині. Щоб його життя і діяльність стали природними, здоровими, екологічними. При цьому, зберігається і відтворюється наше здоров’я. Цілісне мислення – інтуїтивне. Сьогодні стало можливим і необхідним виправити перекіс і навчити наш мозок працювати саме так: цілісно, інтуїтивно.
         В 1994 р. Жак Піаже створює Нову теорію пізнання, в основу якого покладені нові відкриття, ідеї, гіпотези. Відповідно поглядам Ж. Піаже, будь-яка інформація в процесі сприймання проходить 4 етапи: сенсорно-моторний, символьний, логічний, лінгвістичний.
         Приклад: спочатку я відчуваю спрагу (1), потім представляю чайник (2), потім вибираю мислено, який чай, з якої чашки, де я хочу пити (3), лише потім кажу: «А не попити нам чаю» і роблю це (4).
         І етап сприймання має справу з тілом людини, яке приймає сигнали і по природних каналах здійснює доставку інформаційних сигналів до мозку.
         ІІ етап – мозок людини формує символьні аналогії прийнятого, тобто відображає інформацію на своїй мові. Символи створюються за принципом аналогії і сприймаються нами як голографічні моделі об’єктивної і суб’єктивної реальності з усіма їх ознаками та можливостями. Створюються 2 моделі одночасно. В правій півкулі - образно – чуттєва модель із смаком, запахом, просторовими відношеннями. В лівій півкулі – дискурсивно – логічна модель, форма, вага, швидкість тощо. Людина інтуїтивно робить вибір з якою з моделей їй краще спілкуватися ( «логіки» і «лірики»). І вибір за людиною бажає вона володіти цілісним мисленням чи ні.
         ІІІ етап – відбувається обробка, порівняння сформованого символу з досвідом, який людина має. Операції крос - кореляції складають суть операцій мислення.
          ІV етап – лінгвістичний, наступає в момент осо знання і акомодації інформації, яка надійшла. Це інтуїція, усвідомлення. ( див. Н.В. Маслова «Ноосфер не навчання»,М., 2002)
      Мислеформа ( мислеобраз, холодайн) – це одиниця інформації. Мислеформа представляє собою голографічний аналог Всесвіту. У вигляді мислеформ зберігається інформація в пам’яті людини, її досвід. Чим більше каналів сприймання діє в момент знайомства з предметом чи явищем, тим легше її визвати ( слово + образ + запах + смак + почуття тощо). Приклад: мислеформа «конвалія». Що ви можете сказати? Які думки, уяви перед очима? ( зовнішній вигляд, запах, ліки, трава, мама любить ці квіти, пісня, букет, може бути алергія, люблю малювати).
    От же в концепції ноосферної освіти органічно об’єднані духовні і матеріальні початки, логіка і образ, дух і розум. Ця методика орієнтована на розвиток цілісного мислення людини – одночасної двопівкульної роботи мозку.
         Яка півкуля мозку включилася на даний момент  у вас? Це легко з’ясувати. 
Вправи на корекцію цілісного мислення
1)Зігнути у ліктях руки . Переводити увагу з однієї руки на іншу. Виявити, яка рука важче. Якщо права – в цей працює ліва півкуля, якщо ліва – навпаки.
2) Малювати в повітрі вісімки руками: спочатку правою, потім лівою, потім – двома.
3) Малювати в повітрі круги: права рука – ліва рука; права нога - ліва нога;  права рука + права  нога; ліва рука + ліва нога.
4) Малювати в повітрі: права нога – круги + ліва рука ім’я; навпаки.
      Це нас надштовхнуло на те, що і учні зможуть сформульовувати мислеформи, включаючи всі почуттєві канали ( слухові, зорові, смакові, нюхальні, дотикові), а це є часткою нашої пам’яті – цілісний, об’ємний, динамічний образ. Саме такий образ буде знаходитися в довготривалій пам’яті. Пошук меток здобули своє втілення у ноосферній освіті.      Тільки за допомогою цілісного мислення можливо оволодіння ноосферною свідомістю.
В концепції ноосферної освіти обгрунтована біоадекватна (природосообразна) методика викладання навчальних дисциплін.       Задачею ноосферної освіти є забезпечення права людини на економічне та інструментальне цілісне творче мислення. Його економічність досягається за рахунок використання 5 каналів людського сприйняття, інтенсифікації творчого мислення і цілісного погляду на вивчені явища. Звертання до власного досвіду учня та природних біоритмів людського організму дає скорочення часу вивчення будь-якого предмету у 3-6 разів, звільнює ресурси здоров’я учня, призводить до економії матеріальних і фінансових витрат і дає можливість у стільки ж разів підвищити ефективність засвоєння знань та умінь.
        Метою ноосферної освіти є мотивація гармонійного, цілісного, екологічно здорового типу мислення, заснованому на усвідомленому сукупному володінні логічним та образним мисленням. Це той тип мислення, який дає людині цілісну картину світу та здатний бути інструментом рішення глобальних проблем у період переходу до ноосферного розвитку суспільства.
      Ноосферна освіта можлива вже сьогодні  на всіх етапах за всіма навчальними дисциплінами.
    Маслова пропонує роботу з схемами – образонами інтегрувати з релаксацією. Яка мета релаксаційних пауз?
         Після інтенсивної роботи необхідна перерва, під час якої активізуються відділи головного мозку, що не працювали під час навчального процесу, бо безперервне освоєння нового матеріалу, розв'язування задач тощо вимагають максимальної уваги. Релаксаційні паузи допомагають дітям до 12-ти років, які практично «постійно» мріють, фантазують, уявляють, оберігати себе від стресів і перевантажень.
  Психологічні паузи на уроці тривають від 1-ї до 3-х хвилин, але допомагають максимально досягти позитивного настрою на початку уроку, зняти напруження та підготуватися до сприйняття нової інформації (перед викладенням нового матеріалу), дати змогу розмістити нову інформацію згідно з властивостями мозку (перед закріпленням нового матеріалу).
  Щоб підсилити релаксаційний аспект в навчанні, бажано застосовувати на уроках разом з релаксаційними паузами ще й релаксаційну музику, бо це допомагає знімати втомлюваність та активізувати діяльність головного мозку.
  Під час релаксації можна формувати образон навчального матеріалу, на якому відображена теоретична інформація у певному алгоритмічному порядку. Далі здійснюється виведення образна на рівень словесного опису та графічного образу, відбитого на малюнку. При цьому учень діє у таких умовах, коли йому потрібно самостійно неодноразово повторювати новий матеріал, коментувати його під час створення образна на папері, що призводить до кращого запам’ятовування інформації. Тобто ми не передаємо автоматично інформацію, складаємо умови, коли учень особисто усвідомлює, проживає її реально або «Ідеально»( віртуально), тоді інформація стає знанням.
При застосуванні біоадекватної методики активно використовуються ейдетичні методи (мнемотехніка, послідовні асоціації, логічні закономірності; ейдотехніка: оживлення, образне мислення, фотографічна пам’ять та ін.), ігрові методи та ін.
     В інноваційному викладанні у наочності з’явилася нова функція – управління пізнавальною діяльністю учня через апарат емоцій. При цьому учень не отримує наочний матеріал у готовому вигляді, а сам створює його у своїй уяві, відображує потім побачений образ у зошиті і записує отриману від педагога інформацію у певній алгоритмічній послідовності. Одно з важливих завдань образна ноосферної освіти – це «використовувати» усі канали сприйняття інформації, що підтверджено слова видатного психолога Дейла Карнегі: «Важливо не тільки бачити та чути те, що треба запам’ятати, але також щупати це, обнюхувати та спробувати на смак». 

Комментариев нет:

Отправить комментарий